fredag 19. oktober 2012

Gresskarpure / Pumpkin Puree

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

English version along with Norwegian
Norsk: (English below) Dette var jammen på tide! Nå har jeg i flere år på denne tiden av året tenkt på å lage både gresskarsuppe og gresskarpai men det har aldri blitt noe av. Gresskarpure på boks får jeg ikke tak i her jeg bor så det var ingen vei utenom det å lage den selv. Nå skal det sies at jeg generelt er imot å kjøpe ferdigprodukter når man kan lage ting fra bunnen av men det derre svære, digre gresskaret har virket litt - hva skal jeg si - uoverkommelig?? Nei, det er det ikke. Ja, det krever litt jobb å lage dette, men herlighet da, når man da står igjen med nydelig fersk pure som har alle næringsstoffene intakt. Ja, hvorfor ikke? Jeg kjøpte 2 gresskar a 2,5 kg hver som jeg akkurat fikk plass til i ovnen. Jeg fikk ca. 1,4 kg ferdig pure ut av 5 kg gresskar. Har allerede brukt to tredjedeler av det, har laget suppe og  pai og resten har jeg fryst ned til jeg finner ut hva jeg skal gjøre med den. Se nedenfor link til fremgangsmåte med steg-for-steg bilder.
English: About time I'd say! For years now at this time of the year I have thought about making both pumpkin soup and pumpkin pie but I've never gotten around to it. I cannot get canned pumpkin puree here where I live so there was no way around it - I had to make it myself. I have to say that I'm generally against buying ready products like this when it is fully possible to make it from scratch, but the huge pumpkin-thing has seemed a little - what shall I say - difficult? No, it is not. Yes, it requires a bit of work, but come on, when you're left with lovely fresh puree with all the vitamins still intact. Yes, why not? I got approx. 1,4 kg ready puree out of 5 kg pumpkin. I have already used two thirds, I've made a soup and a pie and I have put the rest in the freezer until I decide what to make from it. Please see below link to method with step-by-step pictures and description.

Til ca. 1,4 kg ferdig pure / For approx. 1,4 kg (3 pounds) ready puree

2 stk. gresskar a ca. 2,5 kg. hver / 2 pumpkins of approx. 2,5 kg (5.5 pounds) each

Del gresskarene i 2 og rens for frø og strenger /
Divide the pumpkins in halves and remove seeds and strings


Legg opp-ned på et stekebrett og ha ca. 2 dl vann i stekebrettet. Bak ved 180 grader i 1-1,5 time. Sjekk etter 1 time med en skarp kniv. De er myke nok når kniven glir lett inn./
Place upside-down on a baking tray. Bake at 180 degrees Celcius (350 degrees Fahrenheit) for 1-1,5 hours. Check after one hour using a sharp knife. They are soft enough when the knife slides in easily.


Bruk en skje eller sleiv og grav ut gresskarkjøttet og legg i en bolle /
Using a spoon, scrape out the ready pumpkin-flesh and put in a bowl.

Kjør gresskaret i en food processor til glatt pure /
Blitz the pumpkin in a food processor until you get a smooth puree.

Sett et stort dørslag over en stor bolle og ha gresskarpureen i denne. La stå ca. 2 timer til alt overflødig vann har rent vekk og du står igjen med en tykk pure. /
Place a large sieve over a large bowl and pour the pumpkin puree into this. Leave for approx. 2 hours until all excess water is dispersed and you have a thick puree.
Klar til bruk / Ready for use


TIPS (N):  Hvis du skal lage mindre mengde pure er jeg sikker på at du kan dele gresskaret i biter, dampe / koke det og så kjøre dette i en food processor, men jeg synes dette er en grei måte å gjøre det på når man skal ha en del.
TIPS (E): If you want to make a smaller amount of puree I am sure it is possible to divide the pumpkin in smaller pieces, steam / boil it and then blitz it in a food processor, but I think this was a good way of doing it since I was making quite a bit.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...