lørdag 20. oktober 2012

Gresskarsuppe / Pumpkin Soup

LIKE KAKEMILLA ON FACEBOOK HERE

English version along with Norwegian
Norsk: (English below) Endelig!!!! For 20 år siden da jeg var i Australia som utvekslingsstudent smakte jeg gresskarsuppe for første gang. Jeg husker jeg syntes det var helt nydelig men jeg har aldri kommet så langt til å prøve å lage det selv....Det er ingen tradisjon i Norge å lage dette, iallefall har jeg aldri fått det servert hjemme eller i min omgangskrets, og heller ikke her i Hellas er dette noen "greie". Har tenkt på det i årevis rundt disse tider når gresskar er i sesong og man blir minnet på det i forbindelse med Halloween, men det har altså ikke blitt noe av....Men nå da, i år tok jeg tyren ved hornene, gikk og kjøpte gresskar og satte igang med å lage gresskarpure (oppskrift HER). (Strengt tatt behøver du nok ikke gjøre det på denne måten hvis du ikke trenger store mengder pure men jeg kommer tilbake til det under). Så søkte jeg på nettet da, etter en oppskrift og herlighet så mange det var å velge mellom, og så mange forskjellige! Klarte ikke bestemme meg for en spesifikk men jeg visste hva slags konsistens jeg var ute etter og kom derfor opp med denne som er helt min egen oppskrift, men basert på informasjon om hvilke krydder som vanligvis blir brukt. Og for å si det sånn: Jeg ble IKKE skuffet over resultatet!!!! Kjempegod ble den!
English: Finally!!!! I tried pumpkin soup for the first time 20 years ago when I was an exchange student in Australia. I remember I really liked it but I have never got around to make it myself....We don't have any tradition in Norway making this, at least it was never made at home, nor is it a big "thing" here in Greece. I have thought about it for years around this time in connection with Halloween, but nothing doing..... But now, this year I took the bull by the horns, went and bought pumpkins and got on with making pumpkin puree (recipe HERE). (I don't think you need to do it this way if you don't want to make a large quantity of puree but I'll get back to that below). Then I started searching for a recipe on internet and my oh my, so many to choose between and so many different! I couldn't decide which one to choose so therefore I came up with this recipe myself based on knowing what sort of consistency I wanted and finding information on what spices and other ingredients which are normally used. And let me tell you: I was NOT disappointed!!!!! It turned out lovely!!!!

INGREDIENSER (ca. 2 liter) / INGREDIENTS (approx. 2 litres / 8 1/2 cups)
1,5 l vann / 1,5 litre water (appr. 6 1/2 cups)
3 kyllingbuljongterninger* / 3 chicken stock cubes*
500 g gresskarpure** / 500 g pumpkin puree** (17.6 oz)
2 sjalottløk / 2 shallots
2 hvitløkskløfter / 2 cloves garlic
40 g smør / 40 g butter (1.4 oz)
50 g mel / 50 g plain flour (1.7 oz)
1 dl matfløte / 100 ml cream (1/3 cup + 2 tbsp)
1-1,5 ts koriander / 1-1,5 tsp ground coriander
1-1,5 ts karri / 1-1,5 tsp curry powder
1 ts muskat / 1 tsp ground nutmeg
0,5 ts timian / 0,5 tsp thyme
0,5 ts svart pepper / 0,5 tsp black pepper
*Eller grønnsakbuljong hvis du går for helt vegetarisk / Or vegetable stock cubes if you want it completely vegetarian
**Ang. gresskarpureen, istedenfor å følge linken over kan du kjøpe ca. 1 kg gresskar, skrelle, dampe og mose det. Bare husk at det inneholder mye vann så for å få 500 g trenger du nok ca. 1 kg vil jeg tro. (Jeg har ikke prøvd denne metoden). Ellers kan du kjøpe ferdig pure på boks hvis du får tak i dette.
**Regarding the pumpkin puree, instead of follwing the link above you can buy approx. 1 kg pumpkin, peel, steam and mash it. Just remember it contains quite a bit of water so in order to get 500 g you'll need approx. 1 kg I guess. (I have not tried this method). Alternatively you can buy canned puree.


FREMGANGSMÅTE / METHOD
Norsk: (English below) Kok opp vannet med buljongterningene. Skrell og finhakk sjalottløken. I en stor kjele smeltes smøret over medium varme og tilsett finhakket sjalottløk og presset hvitløk. Saute et par minutter til løken er blank. Tilsett mel og rør godt med en visp til godt blandet. Spe så med kraft litt og litt under stadig omrøring for å unngå at det klumper seg. La småkoke et par minutter. Tilsett gresskarpureen og rør godt. Tilsett så alle krydderene. (Når det gjelder karri og koriander anbefaler jeg å starte med 1 ts av hver og så smake til og se om du vil ha mer. Vi liker det litt sterkere så jeg hadde i 1,5 ts men det er opp til deg). La suppen småkoke 5-10 minutter. Tilsett til slutt fløte, rør godt og la småkoke et par minutter til. Server rykende varm med godt brød ved siden av. (F.eks. DETTE grovbrødet).
English: Bring water to the boil and add the stock cubes. Peel and finely chop the shallots. In a large saucepan melt the butter over medium heat. Add the finely chopped shallots and crushed garlic and saute for a couple of minutes until "see-through". Add the flour and stir very well with a whisk until incorporated then add the chicken stock little by little, stirring continously to avoid lumps. Let simmer for a couple of minutes. Add the pumpkin puree and stir well. Add all the spices. (Regarding the curry and coriander I recommend starting with 1 tsp of each, then taste to see if you want to add more. We like it a little spicier so I used 1,5 tsp but this is up to you). Let the soup simmer 5-10 minutes. In the end add the cream and let simmer for another couple of minutes. Serve piping hot with bread (f.ex. THIS wholegrain bread)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig hyggelige med tilbakemeldinger, evt. spørsmål vedrørende oppskriftene eller hvis du har noen råd og tips til meg! / I would appreciate feedback, questions about the recipes or if you have any advise for me!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...